офіційна позиція ГО щодо одноразового посуду в закладах харчування під час карантину

З 11 травня послабили карантинні заходи для рестооранів та кафе і дозволили відкрити літні майданчики. Закладам описали нові умови роботи в Проєкті тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів при роботі закладів громадського харчування від Міністерство охорони здоров’я України (читати тут https://cutt.ly/MykNjMN).

 

Рекомендація “Видача замовлень здійснюється виключно в одноразовому посуді…” не лише не зменшує ризик поширення коронавірусу, а й навпаки, ставить під загрозу здоров’я працівників/ць закладів громадського харчування та працівників/ць сфери поводження з відходами. І це, звісно ж, призведе до істотного збільшення об’ємів ТПВ та витрат закладів громадського харчування, які і так добряче фінансово постраждали внаслідок карантину. 

 

Що ми знаємо напевно про поширення SARS-CoV-2? Вірус залишається на пластиковій поверхні до 72-х годин – це дані дослідження вчених з Каліфорнійського університету та Національного університету алергій та інфекційних захворювань (дослідження читайте тут – https://cutt.ly/3ykNxFf ). Такі віруси, як SARS-CoV-2, є одними з найслабших або найменш стійких організмів до дезінфекції. При митті милом чи обробці дезінфекційними засобами, що містять від 60% спирту, руйнується їхня ліпідна оболонка й вірус дезактивується.

 

З цього можемо зробити висновок, що обслуговування гостей, використовуючи багаторазовий посуд і за умови належного миття у посудомийних машинах з використанням засобів для миття посуду, є безпечнішим як для гостей, так і для персоналу. Це ж стосується і продажу харчових продуктів у власну тару, зокрема кави з собою.

 

Більшість одноразового посуду або виготовлено з пластику, або ж покрито пластиковим ламінатом. Тож після використання потенційно заражений безсимптомним носієм одноразовий посуд ще протягом якогось часу буде зберігатись у сміттєвих мішках у приміщенні закладу харчування, далі його винесуть на контейнерний майданчик, а тоді вже на полігон ТПВ. Зазначимо, що одноразовий посуд, забруднений рештками їжі, не переробляється.

 

Хочемо наголосити й на неузгодженості рекомендацій різних міністерств. Зокрема, рекомендація МОЗ суперечить Рекомендації Мінрегіон щодо поводження з побутовими відходами під час карантину, у якій наголошується на важливості першочергово запобігати утворення ТПВ.

 

Ще одним пунктом рекомендацій, що викликає занепокоєння, є зобов’язання використовувати лише рідке мило. Тут хочемо знову наголосити, що SARS-CoV-2 найдовше зберігається на пластикових поверхнях, тож саме носик чи ручка диспенсера для рідкого мила може стати місцем з найбільшим ризиком. Рідке і тверде мило є однаково ефективними засобами знезараження.

 

Саме тому, у Посібнику з вказівками та рекомендаціями для закладів харчування щодо відновлення роботи після карантину Національної асоціації ресторанів (США, читайте посібник англійською тут – https://cutt.ly/ayzN8Zk ) наголошується не на типі мила, а на способі його нанесення, і рекомендується саме безконтактний диспенсер. У цьому ж документі також рекомендується відмовитись від використання одноразових речей.

 

Тож закликаємо МОЗ вилучити п.10 з Проєкту тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів при роботі закладів громадського харчування Розпорядження №31 від 4.05.2020 “Про проведення громадського обговорення деяких вимог до протиепідемічних заходів при послабленні карантину”.

 

Ми переклали деякі рекомендації Національної асоціації ресторанів, асоціація підприємств ресторанного бізнесу в США, що представляє понад 380 000 ресторанів,  разом з представниками з Food and Drug Administration, науковцями та експертами в сфері публічного здоров’я випустили посібник з вказівками та рекомендаціями для закладів харчування щодо відновлення роботи після карантину (https://cutt.ly/ayzN8Zk). Сподіваємось, ці рекомендації будуть корисними й нашим рестораторам та органам влади різних рівнів, які відповідають за вироблення протиепідемічних правил.

 

У посібнику виокремлено чотири найважливіші напрямки:

  1. безпека харчових продуктів
  2. прибирання та санітарна обробка (дезінфекція)
  3. моніторинг здоров’я працівників та персональна гігієна
  4. соціальне дистанціювання

 

Ми б хотіли детальніше розібрати другий та третій пункти. 

Щодо прибирання та дезінфекції, в посібнику йдеться про наступне:

  • перед відкриттям закладу ретельно простерилізуйте всі поверхні та предмети в закладі, особливо ті, яких часто торкаються ваші клієнти, але і не оминайте увагою місця, з якими клієнти контактують менше.
  • під час використання дезінфікуючих засобів, уникайте контактів з їжею. 
  • між посадками одних клієнтів після інших обов’язково дезінфікувати поверхні, розрахункові термінали, станції самообслуговування та інше. 
  • відмовтесь від використання одноразових речей.
  • дезінфікувати багаторазові меню, якщо ж використовуєте паперові, то утилізуйте їх після кожного використання.
  • періодично проводьте прибирання та дезінфекцію у вбиральнях.
  • зробіть так, щоб санітайзери були у вільному доступі для клієнтів та персоналу.

 

А тепер рекомендації щодо моніторингу здоров’я працівників та персональної гігієни:

  • працівники, які мають найменші симптоми хвороби зобов’язані звернутись до лікаря та/або залишатись вдома.
  • кожен/а працівник/ця перед тим як приступити до роботи, мають міряти температуру та впевнитись, що вона не перевищує 37,5С.
  • всі працівники закладу мають носити якісні захисні маски.
  • всі працівники (зокрема і ті, хто надає послуги доставки) мають бути обізнані та дотримуватись правил соціального дистанціювання, систематичного миття та дезінфекції рук, а також уникнення дотиків до обличчя.

Тут рекомендації на період, коли в приміщення закладу можна буде фізично зайти:

  • передизайнуйте розміщення столів у закладі так, аби дистанція між ними складала щонайменше 1.5 метри, зменшіть кількість людей, які одночасно можуть перебувати за одним столом, унеможливте скупчення людей в зонах очікування та/або барних стійках; за можливості, створіть бар’єри між столами; розгляньте варіант можливості посадки виключно через попередню резервацію. 
  • забезпечте в закладі візуальне інформування про правила поведінки під час пандемії.
  • використовуйте технології, які дозволяють зменшити персональних контактів між працівниками та клієнтами: онлайн меню, онлайн замовлення, безконтактна оплата тощо.
  • зробіть так, щоб санітайзери були у вільному доступі для клієнтів та персоналу.
  • комунікуйте з вашими клієнтами: нагадуйте про правила поведінки та дякуйте за їхні старання.

 

Отож,  при поступовому відновленні роботи закладів громадського харчування наголос необхідно робити на 

  1. здоров’ї працівників та дотриманні правил поведінки під час пандемії (соціальне дистанціювання, захисна маска, миття рук)
  2. дезінфекції закладу, поверхонь, предметів, посуду тощо.