офіційна позиція ГО щодо одноразового посуду в закладах харчування під час карантину
З 11 травня послабили карантинні заходи для рестооранів та кафе і дозволили відкрити літні майданчики. Закладам описали нові умови роботи в Проєкті тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів при роботі закладів громадського харчування від Міністерство охорони здоров’я України (читати тут https://cutt.ly/MykNjMN).
Рекомендація “Видача замовлень здійснюється виключно в одноразовому посуді…” не лише не зменшує ризик поширення коронавірусу, а й навпаки, ставить під загрозу здоров’я працівників/ць закладів громадського харчування та працівників/ць сфери поводження з відходами. І це, звісно ж, призведе до істотного збільшення об’ємів ТПВ та витрат закладів громадського харчування, які і так добряче фінансово постраждали внаслідок карантину.
Що ми знаємо напевно про поширення SARS-CoV-2? Вірус залишається на пластиковій поверхні до 72-х годин – це дані дослідження вчених з Каліфорнійського університету та Національного університету алергій та інфекційних захворювань (дослідження читайте тут – https://cutt.ly/3ykNxFf ). Такі віруси, як SARS-CoV-2, є одними з найслабших або найменш стійких організмів до дезінфекції. При митті милом чи обробці дезінфекційними засобами, що містять від 60% спирту, руйнується їхня ліпідна оболонка й вірус дезактивується.
З цього можемо зробити висновок, що обслуговування гостей, використовуючи багаторазовий посуд і за умови належного миття у посудомийних машинах з використанням засобів для миття посуду, є безпечнішим як для гостей, так і для персоналу. Це ж стосується і продажу харчових продуктів у власну тару, зокрема кави з собою.
Більшість одноразового посуду або виготовлено з пластику, або ж покрито пластиковим ламінатом. Тож після використання потенційно заражений безсимптомним носієм одноразовий посуд ще протягом якогось часу буде зберігатись у сміттєвих мішках у приміщенні закладу харчування, далі його винесуть на контейнерний майданчик, а тоді вже на полігон ТПВ. Зазначимо, що одноразовий посуд, забруднений рештками їжі, не переробляється.
Хочемо наголосити й на неузгодженості рекомендацій різних міністерств. Зокрема, рекомендація МОЗ суперечить Рекомендації Мінрегіон щодо поводження з побутовими відходами під час карантину, у якій наголошується на важливості першочергово запобігати утворення ТПВ.
Ще одним пунктом рекомендацій, що викликає занепокоєння, є зобов’язання використовувати лише рідке мило. Тут хочемо знову наголосити, що SARS-CoV-2 найдовше зберігається на пластикових поверхнях, тож саме носик чи ручка диспенсера для рідкого мила може стати місцем з найбільшим ризиком. Рідке і тверде мило є однаково ефективними засобами знезараження.
Саме тому, у Посібнику з вказівками та рекомендаціями для закладів харчування щодо відновлення роботи після карантину Національної асоціації ресторанів (США, читайте посібник англійською тут – https://cutt.ly/ayzN8Zk ) наголошується не на типі мила, а на способі його нанесення, і рекомендується саме безконтактний диспенсер. У цьому ж документі також рекомендується відмовитись від використання одноразових речей.
Тож закликаємо МОЗ вилучити п.10 з Проєкту тимчасових рекомендацій щодо організації протиепідемічних заходів при роботі закладів громадського харчування Розпорядження №31 від 4.05.2020 “Про проведення громадського обговорення деяких вимог до протиепідемічних заходів при послабленні карантину”.
Ми переклали деякі рекомендації Національної асоціації ресторанів, асоціація підприємств ресторанного бізнесу в США, що представляє понад 380 000 ресторанів, разом з представниками з Food and Drug Administration, науковцями та експертами в сфері публічного здоров’я випустили посібник з вказівками та рекомендаціями для закладів харчування щодо відновлення роботи після карантину (https://cutt.ly/ayzN8Zk). Сподіваємось, ці рекомендації будуть корисними й нашим рестораторам та органам влади різних рівнів, які відповідають за вироблення протиепідемічних правил.
У посібнику виокремлено чотири найважливіші напрямки:
- безпека харчових продуктів
- прибирання та санітарна обробка (дезінфекція)
- моніторинг здоров’я працівників та персональна гігієна
- соціальне дистанціювання
Ми б хотіли детальніше розібрати другий та третій пункти.
Щодо прибирання та дезінфекції, в посібнику йдеться про наступне:
- перед відкриттям закладу ретельно простерилізуйте всі поверхні та предмети в закладі, особливо ті, яких часто торкаються ваші клієнти, але і не оминайте увагою місця, з якими клієнти контактують менше.
- під час використання дезінфікуючих засобів, уникайте контактів з їжею.
- між посадками одних клієнтів після інших обов’язково дезінфікувати поверхні, розрахункові термінали, станції самообслуговування та інше.
- відмовтесь від використання одноразових речей.
- дезінфікувати багаторазові меню, якщо ж використовуєте паперові, то утилізуйте їх після кожного використання.
- періодично проводьте прибирання та дезінфекцію у вбиральнях.
- зробіть так, щоб санітайзери були у вільному доступі для клієнтів та персоналу.
А тепер рекомендації щодо моніторингу здоров’я працівників та персональної гігієни:
- працівники, які мають найменші симптоми хвороби зобов’язані звернутись до лікаря та/або залишатись вдома.
- кожен/а працівник/ця перед тим як приступити до роботи, мають міряти температуру та впевнитись, що вона не перевищує 37,5С.
- всі працівники закладу мають носити якісні захисні маски.
- всі працівники (зокрема і ті, хто надає послуги доставки) мають бути обізнані та дотримуватись правил соціального дистанціювання, систематичного миття та дезінфекції рук, а також уникнення дотиків до обличчя.
Тут рекомендації на період, коли в приміщення закладу можна буде фізично зайти:
- передизайнуйте розміщення столів у закладі так, аби дистанція між ними складала щонайменше 1.5 метри, зменшіть кількість людей, які одночасно можуть перебувати за одним столом, унеможливте скупчення людей в зонах очікування та/або барних стійках; за можливості, створіть бар’єри між столами; розгляньте варіант можливості посадки виключно через попередню резервацію.
- забезпечте в закладі візуальне інформування про правила поведінки під час пандемії.
- використовуйте технології, які дозволяють зменшити персональних контактів між працівниками та клієнтами: онлайн меню, онлайн замовлення, безконтактна оплата тощо.
- зробіть так, щоб санітайзери були у вільному доступі для клієнтів та персоналу.
- комунікуйте з вашими клієнтами: нагадуйте про правила поведінки та дякуйте за їхні старання.
Отож, при поступовому відновленні роботи закладів громадського харчування наголос необхідно робити на
- здоров’ї працівників та дотриманні правил поведінки під час пандемії (соціальне дистанціювання, захисна маска, миття рук)
- дезінфекції закладу, поверхонь, предметів, посуду тощо.